brama-wjazdowa

Jak wybrać bramę wjazdową?

Bramy wjazdowe to dość istotny element ogrodzenia. Jej wybór nie może być podyktowany tylko względami estetycznymi, najważniejsza jest funkcjonalność. Na funkcjonalność bramy wjazdowej składa się przede wszystkim dostosowanie jej pod możliwości działki. To jej kształt tak naprawdę narzuca wybór konkretnego rozwiązania.

Brama skrzydłowa (uchylna)

brama-wjazdowaBrama uchylna wymaga podjazdu, który będzie umożliwiał bezproblemowe otwarcie skrzydeł. Pamiętaj, że muszą one zgodnie z prawem otwierać się do wewnątrz działki. Brama skrzydłowa to rozwiązanie dedykowane właścicielom działek wąskich, ale dysponujących długim podjazdem. Jako atut bramy skrzydłowej przemawia możliwość przesunięcia jej wgłąb działki. Warto się zdecydować na takie rozwiązanie, jeśli ogrodzenie ustawione jest przy ruchliwej ulicy. Przesunięcie bramy zapewni komfortowy i bezpieczny wjazd na posesję, bez blokowania ruchu na drodze. Uchylna brama może mieć jedno lub dwa skrzydła. Druga opcja jest częściej wybierana przez użytkowników.

Dwuskrzydłowa brama to nie tylko elegancki wygląd, gwarantuje też komfortowy wjazd na posesję większych samochodów. Nawet jeżeli sami jesteśmy właścicielami osobowych aut, pamiętajmy, że szersza brama to wygoda w przypadku np. dostaw mebli, opału itp. Brak możliwości wjazdu na posesję samochodów dostawczych to spore utrudnienie, warto przygotować się na taką ewentualność i oszczędzić sobie nerwów.

Brama przesuwna

Skrzydło bramy przesuwnej porusza się wzdłuż ogrodzenia. Jeżeli miejsce na bramę rozplanowaliśmy w połowie ogrodzenia i płot z obu stron jest zbyt krótki na montaż skrzydła bramy przesuwnej, możemy zdecydować się na montaż bramy dwustronnej. Jej skrzydła będą rozchodzić się na dwie strony bramy. Na drodze otwierania bramy nie mogą znajdować się żadne przeszkody. Furtka powinna być zaplanowana tak, by nie nachodziło na nią otwierające się skrzydło bramy. Na linii otwierania bramy nie powinny także znajdować się skrzynka na listy czy skrzynki z licznikami. Z linii po której będzie poruszać się brama należy także usunąć wszelkie rośliny. Zaleta bramy przesuwnej to niewątpliwie oszczędność przestrzeni. Brama przesuwna to też mniejsze ryzyko zamknięcie się jej pod wpływem silnych podmuchów wiatru i uszkodzenia auta.

Brama przesuwna – mechanizm szynowy czy samonośny?

Przy wyborze bramy uchylnej ważny jest także wybór mechanizmu odpowiedzialnego za otwieranie się bramy. Możemy zdecydować się na mechanizm szynowy lub mechanizm samonośny. Który z nich jest lepszy? Pierwsze rozwiązanie jest tańsze, brama przesuwa się po szynie ułożonej na nawierzchni. Wymaga systematycznego oczyszczania z liści i śniegu, by nie blokowały otwierania bramy. Warto zastanowić się nad montażem droższego, ale bardzie praktycznego mechanizmu bramy samonośnej, który nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych powinien działać bez zarzutu. Skrzydło bramy nie ma kontaktu z podłożem, nie wymaga montażu suwnic. Jednak jeżeli zdecydujemy się na mechanizm samonośny to oprócz szerokości światła wjazdu musimy doliczyć przeciwwagę bramy. Dopiero ich suma pozwoli precyzyjnie określić odległość, na jaką brama będzie się odsuwać. Brama samonośna będzie więc wymagała więcej miejsca niż brama z mechanizmem szynowym.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który rodzaj bramy będzie lepszym rozwiązaniem. Każde z nich sprawdzi się i będzie tym lepszy w zależności od miejsca montażu bramy. Niezależnie czy zdecydujemy się na bramę uchylną czy przesuwną, jeżeli dysponujemy dodatkowymi funduszami warto usprawnić jej działanie o możliwość otwierania z poziomu samochodu. Napęd do bram, sterowany z pomocą pilota będzie bardzo przydatnym usprawnieniem, które docenimy zwłaszcza w okresie zimowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *